Dziecko z Zespołem Aspergera

Od 2022 roku obowiązuje Międzynarodowa Klasyfikacja Chorób ICD-11, w której odeszło się od wyróżnienia zaburzenia jakim jest Zespół Aspergera. Pojawiła się ogólna klasyfikacja Spectrum Autyzmu, w której zawarto podkategorie zaburzeń opisujące funkcjonowanie osób. Trwają pracę nad polską wersją klasyfikacji ICD-11. Szacuje się, że całkowite przejście planowane jest na rok 2026. Do tego czasu większość specjalistów stosuje się do skali ICD-10. W związku z tym, w artykule tym będziemy nawiązywać do klasyfikacji ICD-10.

Czym jest Zespół Aspergera?

Zespół Aspergera jest to Całościowe Zaburzenie Rozwojowe, mieszczące się w Spectrum Autyzmu. Klasyfikacja ta podkreśla więc dwa bardzo istotne aspekty. Po pierwsze Zespół Aspergera nie jest chorobą, czyli nie rozpatrujemy tutaj zaburzenia w kategoriach wyleczenia czy też nie. Drugim bardzo ważnym aspektem tego zaburzenia jest „spectrum”. Oznacza to, że intensywność wyróżnionych objawów mieści się na skali. W związku z tym, każde dziecko z Zespołem Aspergera może funkcjonować inaczej a charakterystyczne objawy mogą być bardziej bądź mniej widoczne oraz bardziej bądź mniej utrudniające funkcjonowanie w świecie społecznym. Główne trudności, które występują w Zespole Aspergera obejmują sferę funkcjonowania społecznego, zdolności komunikacyjne, sztywność w zachowaniu oraz specyficzne zainteresowania.

Zespół Aspergera objawy u dzieci

Objawy Zespołu Aspergera dotyczą funkcjonowania dziecka w świecie społecznym, głównie w nawiązywaniu kontaktów interpersonalnych, komunikacji, rozumieniu oraz stosowaniu się do norm i zasad społecznych. Dodatkowo, występują powtarzające się, ograniczone wzorce zachowania oraz zainteresowania.

Cechy dziecka z Aspergerem

Pierwsze objawy Zespołu Aspergera można zauważyć już we wczesnym dzieciństwie. Diagnoza najcześciej stawiana jest w okresie wczesnoszkolnym u chłopców, a u dziewczynek trochę później, ze względu na bardziej rozwiniętą sferę emocjonalną. Charakterystyczne cechy dziecka z Zespołem Aspergera to:

  • Niepokój związany z przebywaniem w grupie ludzi,

  • Trudność w okazywaniu emocji,

  • Brak chęci do nawiązywania bliższych relacji,

  • Przekraczanie granic społecznych, np. mówienie do osób starszych na „Ty”,

  • Trudność w zabawie z innymi dziećmi, polegająca na stosowaniu się bądź zrozumieniu reguł zabawy,

  • Brak zabawy „na niby”, w udawanie,

  • Błędne interpretowanie zachowań innych ludzi,

  • Unikanie kontaktu wzrokowego,

  • Brak umiejętności rozpoznawania gestów i mimiki ludzi,

  • Problemy z dostosowaniem się do zasad panujących w grupie,

  • Wybuchy złości w związku ze zmianami w otoczeniu,

  • Przybranie postawy „policjanta” i pilnowanie reguł i zasad w grupie,

  • Unikanie kontaktu fizycznego, brak chęci do przytulania się,

  • Trudności w mowie - późne pojawienie się mowy, sztywność w mowie,

  • Nierozumienie żartów.

Dodatkowo, bardzo często pojawiają się nietypowe zainteresowania, które przybierają postać fascynacji. Dziecko z Zespole Aspergera może znać najdrobniejszy szczegół na konkretny temat oraz spędzać większość swojego czasu zajmując się tylko tym zainteresowaniem. Dla przykładu, dziecko z ZA może całe dnie czytać o kosmosie, układać tylko konkretny rodzaj puzzli, interesować się praniem bądź rodzajami mydła.

Można również zauważyć pewną nadwrażliwości na niektóre bodźce bądź silną potrzebę dostymulowania zmysłów. Niektóre dzieci z Zespołem Aspergera zaczynają być niespokojne, jeśli znajdują się w głośnym bądź jasnym pomieszczeniu. Inne dociskają się różnymi zabawkami, co często przypomina jakby chciałby zrobić sobie krzywdę.

Asperger objawy u nastolatków

Objawy Zespołu Aspergera u nastolatków nie różnią się niż te u młodszych dzieci. W okresie nastoletnim jednak główne trudności występują w interakcjach społecznych. Pojawia się trudność w nawiązywaniu bliższych relacji przy jednoczesnej chęci posiadania grupy znajomych. Powoduje to obniżenie samooceny, wycofania się z życia społecznego a w skrajnych przypadkach do depresji. Trudności te wynikają z braku rozumienia różnych sygnałów społecznych, gestów, mimiki twarzy, żartów, ironii a nawet komplementów. Trudniej jest im prowadzić luźne, niemerytoryczne rozmowy, które są charakterystyczne w młodzieńczym wieku.

Dodatkowo, nastolatkowie z Zespołem Aspergera mają problemy w nazywaniu i okazywaniu własnych emocji oraz rozpoznawaniu i reagowaniu na emocje innych. Ich zachowania mogą być nieadekwatne do sytuacji, czasami przekraczające granice innych. Mogą być uważani za dziwnych, ze względu na swoje sztywne wzorce zachowania. W związku z tymi trudnościami, często wycofują się ze świata społecznego i skupiają się na własnych zainteresowaniach, które pochłaniają większość ich czasu. Zainteresowania te również są zwykle nietypowe, choć coraz częściej zauważa się problemy związane z uzależnieniem od gier.

Zespół Aspergera - leczenie

Jak już wcześniej wspomnieliśmy, Zespół Aspergera nie jest chorobą, więc nie możemy mówić o wyleczeniu. Dzieci z postawioną diagnozą zespołu Aspergera zachowują się w konkretny sposób oraz spostrzegają świat w konkretny sposób. W związku z tym elementem „leczenia” jest nauczenie dzieci funkcjonowania w świecie społecznym w najbardziej możliwy przystępny dla nich sposób. U dzieci w młodszym wieku zaleca się zajęcia TUS, czyli Treningi Umiejętności Społecznych. Są to zajęcia grupowe, które uczą dzieci rozpoznawania, nazywania, radzenia sobie z emocjami własnymi oraz innych, a także prawidłowych zachowań społecznych. Innym rodzajem zajęć grupowych są Treningi Zastępowania Agresji, jeżeli u dziecka wystąpią zachowania agresywne względem siebie i innych. Bardzo istotna jest również terapia indywidualna, w nurcie poznawczo-behawioralnym, która głównie przeznaczona jest dla nastolatków i osób dorosłych. Poza sferą psychologiczną, przydatna może być terapia neurologopedyczna z pomocą neurologopedy w celu usprawnienia oraz rozwinięcia mowy a także terapia Integracji Sensorycznej, jeżeli pojawią się trudności w sferze percepcji zmysłowej.

Istnieje wiele form terapii przeznaczone dla dzieci z Zespołem Aspergera. Najlepszym rozwiązaniem jest udanie się na konsultację do psychologa dziecięcego, który po wywiadzie z rodzicami oraz obserwacji dziecka, dobierze najlepszy plan terapeutyczny. Dowiedz się więcej na temat diagnozy Zespołu Aspergera Warszawa.

Jak wychowywać dziecko z Zespołem Aspergera?

Nie ma konkretnych zasad, jak wychowywać dziecko z Zespołem Aspergera. Należy pamiętać, że jest to „spectrum”, czyli każde dziecko może funkcjonować inaczej a co za tym idzie, potrzebować czegoś innego. Pierwszą i najważniejsza rzeczą jest poznanie własnego dziecko. Rodzic powinien wiedzieć, jakie jest jego dziecko, co lubi a czego nie, na czym mu zależy, jakie sytuację go uszczęśliwiają a jakie dekompensują, co je uspakaja a co denerwuje. Poznanie dziecka jakim jest, a nie jakim chcielibyśmy żeby było, daje szanse na wychowanie go na szczęśliwego, świadomego człowieka. Drugą istotną sprawa jest to, aby dziecko wiedziało o swojej diagnozie i wiedziało na czym ono polega. Dzieci z Zespołem Aspergera, które są nieświadome przyczyn swojego zachowania, czują się wyobcowanego i dziwne. To wpływa na ich wycofanie z życia społecznego oraz niską samoocenę.

Na koniec tego artykułu chcielibyśmy jeszcze raz podkreślić, że Zespół Aspergera nie jest chorobą. Jest to opis, w jaki sposób mogą funkcjonować niektóre dzieci oraz jak spostrzegają świat.

FAQ - najczęściej zadawane pytania

Jak sprawdzić, czy dziecko ma Zespół Aspergera?

Aby postawić diagnozę Zespołu Aspergera należy przejść proces diagnostyczny, na który składa się spotkania z psychologiem-diagnostą oraz psychiatrą dziecięcym. Podczas tych spotkań wykonywana są testy psychologiczne, na podstawie których stawia się diagnozę.

Jak funkcjonuje dziecko z Zespołem Aspergera?

Każde dziecko może funkcjonować inaczej, ze względu na różny stopień nasilenia objawów.

Główne trudności, które występują w Zespole Aspergera obejmują sferę funkcjonowania społecznego, zdolności komunikacyjne, sztywność w zachowaniu oraz specyficzne zainteresowania.

Jak widzi świat osoba z Zespołem Aspergera?

Osoba z Zespołem Aspergera widzi świat inaczej niż osoby neurotypowe. Ich percepcja związana jest ze sztywnością w myśleniu oraz trudnościami w sferze emocjonalnej.

Jak uspokoić dziecko z Aspergerem?

Każde dziecko z Zespołem Aspergera potrzebuje czegoś innego, aby się uspokoić. Kluczem jest poznanie własnego dziecko oraz to co je złości. Niektóre dzieci z ZA mogą być nadwrażliwe na niektóre bodźce, dlatego mogą się złościć. Inne, dekompensują się w związku z różnymi sytuacjami społecznymi. Bardzo często, złość pojawia się w odpowiedzi na niezrozumienie jakieś sytuacji. Aby pomóc dziecku z ZA długofalowe, najlepiej jest zapisać go na terapię.

Udostępnij artykuł:
crosschevron-right